Tuesday, April 24, 2012

Aku Benci Dia..!!!

Assalamualaikum..


mungkin dalam kehidupan kita, kita pernah bencikan seseorang..
tak kisah lah sesiapa pun..
mungkin juga ada sebab tertentu kenapa kita benci sangat kat dia..
sampai rasa nak tengok muka pun menyampah..
dengar nama dia pun hati ni panas je..
sifat benci ni adalah penyakit hati yang susah kita nak elakkan..
tapi boleh cuba dihindarkan..

aku memang pernah bencikan seseorang..
memang aku benci dia..
mungkin sampai sekarang pun aku masih tak boleh lupakan apa yang dia buat..
tapi bila kita fikirkan balik..besar sangat ke kesalahan orang tu,
sampai kita benci dan susah nak maafkan orang tu..
hanya kita sahaja yang tahu..

korang mesti pernah dengar kata2 azimat ni kan..?
"sedangkan Nabi ampunkan umatnya, ini kan pula kita yang kerdil lagi hina ini"
tapi ade pula yang menjawab...
" itu Nabi, kita ni hamba biasa je "
kalau korang pegang kata2 kedua ni, 
memang sampai bila pun hati kita susah untuk memaafkan orang..

tapi aku sedar, sebelum ni aku memang mudah memaafkan orang lain..
tapi ada juga yang aku susah nak maafkan..
mungkin Allah belum membuka hati aku ni untuk memaafkan orang tu..
mungkin setiap masa yang dapat mengubah segalanya..
doakan aku semoga hati aku lembut dan akan memaafkan orang itu..




mungkin kata2 ni amat berguna untuk kita hayati bersama2..
moga ia membuka hati kepada korang semua, termasuk diri aku..



4 comments:

azam said...

:) benci tandanya sayang

KuNanGKuNanG said...

btl2..mintak la dijauhkan hati ni dari membenci org lain..

Mila Ahmad said...

betul setuju.
org yang kita benci tulah nanti yang akan kita sayang.

Woofer Storm said...

untuk membenci dia mungkin tidak lagi,kerana kemaafan itu amat diperlukan disini..namun untuk menerima buat kali kedua adalah amat mustahil sekali..

#ape benda sy merepek ni..slmt mlm~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...