Wednesday, January 26, 2011

~ Sapa Suka Telan Panadol..?? Baik Tinggalkan La..



salam u ol..

nak cite pasal kesihatan pulak la..huhu..
sapa yang tak sayang diri sendiri kan..
so kena la jaga baik2 anugerah yang tuhan dah bagi tu..


sapa yang suka telan panadol ek??korang tau tak kenapa saya tanya..
sebab ramai sangat yang amalkan telan panadol untuk tahan sakit..
lebih2 lagi bila sakit kepala..ramai yang ambil mudah hal ni..
mungkin mereka tidak tahu kesan sampingan pengambilan pil ini jika diambil berterusan..
kadang2 sakit kepala sikit je dah telan panadol..
selagi boleh tahan, tahan la..
tak pun cari la alternatif lain..


panadol ni bertoksik untuk badan kite..lagi2 organ hati..
bila kita telan sebiji panadol, ia tidak larut dalam badan..
tetapi akan tertinggal dalam badan kite sekurang2nya selama 5tahun..
ha...jangan terkejut ye..sebab ini memang kenyataan..
cuba korang bayangkan..lama tu..
sangat2 bahaya untuk buah pinggang kite..
sangat2 tidak baik untuk diamalkan..


budak2 sekarang pun dah pandai telan panadol..bila sakit sikit je..
mak ayah hulur panadol..dari kecil dah diamalkan..
macam mana la kan..dah terbiasa..


kadang2 makin banyak kite ambil panadol ni,
semakin lama semakin kurang kesannya kepada kita..
disebabkan itu kite terpaksa ambil dos yang lebih..
sebab tu la dinamakan painkiller..


ha...korang jangan amalkan makan panadol tau..
selagi boleh dielakkan la..


p/s: bukan sedap pun panadol tu..huhuhu..tak mo la..dah la pil nye besar..kena belah 4 nak telan..huhu...=p






3 comments:

najwa's said...

yup! setuju sangat. kadang2 tak boleh manjakan diri sangat. sakit sikit je, nak ubat. percaya pada body immune yang allah bg tu. :) tapi, kalo dah teruk tu, berubat itu perlu. :)

Nour Akmal said...

haa...betul tu najwa..
saya pun dah x berani nak amik painkiller ni..
doktor sendiri pun tak kan amik panadol ni sbb diaorg tau kesan sampingan pil ni..

Wahida Nasution Thakhrim said...

saya sebagai ahli farmasi pun tak galakkan pengambilan oanadol bila sakit.. dulu masa kecil memang asyik ambil panadol aje bila rasa sakit, tapi bila dah belajar farmasi ni, janganjan sakit kepala, demam pun saya takkan ambil panadol..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...