Sunday, June 5, 2011

Perkara disebalik KAD JEMPUTAN dan kad2 yang seangkaan dengannya..

assalamualaikum u ol..


hari minggu ni mesti ramai yang pergi jemputan kahwin kan..
so KIC rasa nak share tentang kad jemputan kahwin ni..
sebab ramai yang tak tahu tentang ni..


ni cuma makluman untuk semua, kalau korang nak kongsi dengan kawan korang pun ok juga..
ni tentang kad-kad jemputan..yg kita dapat ataupun yang kita bagi kat orang..
tak kisah lah kad jemputan jenis apa pun..
Kad kahwin, kad ucapan, kad birthday dan macam-macamlah jenis kad sekarang ini..

Yang paling penting sekali kad jemputan kahwin. 
kalau kita buat atau nak tempah kad kahwin tu, jangan sekali-kali tulis perkataan Bismillah atau Assalamualaikum atau Hadis2 dalam bahasa arab atau jawi..

Tulislah dalam bahasa rumi.Sebab nya, tiap kalimah dalam bahasa arab tu, 
ada kalimah Allah dan dzat-dzatnya.
Orang yang dapat kad tu belum tentu nak simpan kad tersebut 
untuk selama-lamanya seperti menyimpan Al-Quran. 
KIC rasa ramai antara kita pun akan buang dalam tong sampah kan.

Jadi, janganlah kita memandang kecil hal ini, 
yang mana dosa membuang kad yang tertera kalimah Allah 
tu sama dengan kita membuang Al Quran. 
kalau boleh kena lah simpan elok2 kad2 yang kita dapat kalau ada tertera kalimah allah. 
Kalau nak buang, buatlah sepertimana cara kita nak memusnahkan al-Quran lama.
Wallah hu 'alam.

P/S: Kekadang perkara yg kecil2 ni kita x perasan walhal impaknya amat besar..lebih baik kita mencegah..sebab benda macam ni memang ada berlaku lagi..minggu ni KIC memang ada dapat kad jemputan yang terdapat tulisan jawi pada ayat Bismillah dan juga Assalamualaikum..


12 comments:

.fariza. said...

betul tu.
makaseh berkongsi :)

YAYA AZURA said...

ye la...baik elakkan ..benda-benda macam nie kadang org tak perasan .. satu lagi yang ada ganbar pengantin .. kesian pulak last-last tong sampah jugak tempatnya ..

qasehraihan said...

btul tu..
bagus ingatan ni..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

peringatan yg baik.ramai yg jahil bab ni

Nour Akmal said...

.fariza :

same2..kongsi apa yg KIC tau je..=)

Nour Akmal said...

YAYA AZURA :

btul tu yaya..klu ade gmbr pun syg kan..tong sampah juga perginya..
dh lh mhl2 bt..

Nour Akmal said...

qasehraihan :

sme2 ingat mengingati..

Terbang Bersamaku said...

betul, sy setuju 100% dgn entry nie...skrg nie dah ramai yg wat jemputan kawin mcm gtue..

Nour Akmal said...

Lydia Miza(Aidyl Azim) :

thanks kak LM..sudi komen..=)

sharifatul aida said...

Ya Allah..
Tak perasan pown selama ni..tenkiu akak ea..:)

Hans said...

ar ar kan
betul juga tu
thanks 4 this entry
mengingatkan antara satu sama lain
bagus2

Cara - Cara Menjemput Rakan - Rakan Menghadiri Majlis Perkahwinan Anda

dhilla nazli said...

betol2.. ramai yg ta perasan pasal niy kn ==.'

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...