Wednesday, March 9, 2011

~ 4,118 kes bunuh diri.. ~


assalamualaikum u ol..




tu ke jumlah kes bunuh diri..?
memang pun..tu la jumlah nya sepanjang tahun 2001 hingga la tahun 2010..
banyak kan..?1 angka yang sangat besar..
macam kes buang bayi juga la..
tak kira la melayu, cina ataupun india tak lepas dengan kes2 macam ni..
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang membuat penyataan ini..




kenapa orang bunuh diri ye..??
emm..mereka saja yang boleh jawab..
tapi macam mana nak dapat jawapan sebab yang bunuh diri tu dah tiada..
huhuhu...
so apa2 pun banyak yang cakap mungkin sebab kegagalan hidup,
masalah keluarga dan mungkin juga kehilangan sesuatu yang berharga, membuatkan mereka ambil jalan singkat macam ni..rugi kan..senang betul nak bunuh diri ni..

kadang2 ada juga sebab gangguan psikologikal contohnya macam kemelesetan, trauma, dan mungkin juga penagihan dadah yang susah di ubati..
ada juga yang terlibat dengan jenayah contohnya membunuh anak dan 
ahli keluarga dan selepas itu membunuh diri sendiri..




sayangi la diri anda..
jangan disebabkan masalah yang tak dapat diselesaikan
ambil jalan mudah untuk bunuh diri..
kalau yang beragama islam perbuatan ini di laknat Allah..
sah2 tak cium bau syurga..
saya rasa agama lain pun macam tu juga..
sebelum buat benda yang amat2 berdosa ni,
fikir la dulu..
seram tengok orang yang bunuh diri ni..
jauhkan la diri dengan benda2 yang tak bermoral ni..
kalau ada masalah banyak lagi cara lain yang boleh buat..
bukan dengan cara bunuh diri ni..
 beringat2 la ye..sayangila nyawa anda...


16 comments:

MamaEma said...

dah tak boleh fikir...
maybe bunuh diri jalan yang cepat...

Encik Blogger said...

erk.. tak tahu nk ckp ape.. minta dijauhkan..

Nour Akmal said...

MamaEma :

tu la kan..
apa la nak jadi..kadang2 orang islam pun rmai buat macam ni..

Nour Akmal said...

Encik Blogger :

memang mintak2 dijauhkan la...

GAPURA ILMU said...

Kenapa la bunuh diri.. :( siksa kat dunia ni xla setanding siksa kat akhirat

Miaainis said...

subhanallah.. xder ke jalan lain selain bunuh diri ?? mintak laa petunjukNya

ezaty said...

copy ayat kat entry : "so apa2 pun banyak yang cakap mungkin sebab kegagalan hidup,
masalah keluarga dan mungkin juga kehilangan sesuatu yang berharga, membuatkan mereka ambil jalan singkat macam ni"
agaknya sebab2 ni la, kebanyakkan org kecewa yg xpk scara rasional ambil kputusan mcm ni ja.

mizzkechique said...

nauzubillah..mintak jauhkan la..

Wan Ahmad Izudean said...

memanda dah tak boler nak fikir secara rational...
ketakutan+kerisauan melampau pun leh jadi punca bubuh diri...

imnabila said...

mintak di jauhkan la ~

ALLAH tak kan memberi dugaan lebih dr kemampuan kita ~

setiap masalah ada jln penyelesaiannya..

Nour Akmal said...

GAPURA ILMU :

btul tu seksa kat akhirat lagi la teruk..emmm

Nour Akmal said...

Miaainis :

org tak pk panjang mcm tu la..

Nour Akmal said...

ezaty :

btul tu..

Nour Akmal said...

mizzkechique:

harap2 mcm tu la..

Nour Akmal said...

Wan Ahmad Izudean :

tak pk panjang mcm tu la jadinya kan..

Nour Akmal said...

imnabila :

betul tu kan..moga2 dijauhkan la dr diri kita dan juga keluarga kita...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...