Friday, March 4, 2011

~ Sebab kenapa pokok petai tu " menangis ".. ~


assalamualaikum u ol...

ni nak cerita sikit tentang susulan entri saya yang lalu berkaitan 
" pokok petai menangis "
pelik kan..saya pun pelik juga macam mana pokok petai boleh menangis pula..
haaa...ni la yang saya nak cerita 
sebab baru tau kenapa pokok petai tu " menanggis "
so nak habiskan la kisah ni pada yang tak tahu tu..
nak tau cerita sebelumnya klik sini ...


ni la dia pokok petai yang dikatakan " menangis " tu..


kalau korang nak tau memang heboh la kat sebuah kampung ni 
jumpa pokok petai ni mengeluarkan " air mata "
walaupun pada hari panas terik..
memang pelik..
tuan rumah, penduduk kampung dan juga penduduk kampung jiran siap 
menadah air ni..dikatakan untuk air penawar..
untuk diminum, buat mandi, dan sebagainya la..
waaahhh..percaya betul diaorang ni kepada benda yang belum pasti..
minum air sebarangan..
memang popular la pokok tu sampai sekarang..
sebab diaorang percaya air tu adalah penawah..
tiap hari menadah..

hari ni saya dapat tahu berita terbaru tentang cerita ini adalah 
air yang turun dari pokok ini tang dikatakan " air mata " pokok petai
adalah dari air kencing sejenis serangga iaitu Riang-Riang..
haaa...bila dengar pasal ni terkejut juga..
sebab diaorang ni jadikan air tu sebagai penawar dan macam2 lagi la..
kajian mengatakan bahawa air itu memang air kencing serangga itu..
bila di siasat siap ada sample sperma lagi pada air tu..
huhuhu...ni disebabkan Riang-Riang sedang aktif mengawan..
bila mengawan ia akan mangeluarkan air kencing..
memang serangga tu tengah aktif mengawan..
memang makin aktif la dia keluarkan iar kencing..
so korang paham2 sendiri la ye..huhu..
apa la rasa air kencing Riang-Riang tu..
nak tau kena la tanya orang yang dah pernah rasa..huhu..
diaorang cakap payau..huhuhu...


 ni la dia rupa serangga Riang-Riang ni..


8 comments:

Anonymous said...

ha3....klaka je klu minum air kencing riang2....sape yg masam je leh la try minum air kencing riang2..mesti riang

fariana chew said...

air kecing pon bole la..hihihihi

Nour Akmal said...

far :

huhu..geli la pula...=p

naqiah said...

euuwww.... ad kat sungai petani.. cina india dok p puja.. sbb pokok nangis..

Fadzillah Kamarudin said...

geli la...

klik churp2 n HB...

Nour Akmal said...

naqiah :

tu la..duk puja2..ntah ape2..

Nour Akmal said...

Fadzillah Kamarudin :

memang geli pun..huhu..
thanks ek..=)

Mizz Farah said...

done :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...