Thursday, March 17, 2011

~ Kesan beg tangan wanita ~

assalamulaikum u ol...



nak cerita tentang beg tangan wanita la..
sebab wanita ni tak boleh dipisahkan dengan beg tangan..betul tak..?
sekarang ni pun trend beg tangan besar2..semua boleh sumbat 
dalam beg tangan tu..senang..kadang2 beg tu lagi besar dari orangnya..huhuhu
macam2 yang kita akan letak dalam beg tangan ni..
letak telefon bimbit, dompet, barangan mekap, minyak wangi, 
ada juga yang bawa bahan bacaan dalam beg contohnya novel, majalah..
bagi pelajar pula semua buku sumbat dalam beg..korang rasa berat tak beg korang tu..?
korang tau tak banyak kesan buruk bawa beg yang berat2 ni..
korang jangan ambil mudah hal ni..
sebab mungkin untuk jangka masa pendek tak nampak..
tapi untuk jangka masa panjang bawa kesan buruk untuk tubuh badan kita..
antaranya, struktur tulang, otot2 akan berubah.. 
nanti mula la sakit tengkuk..sakit tulang belakang dan macam2 lagi la..

kadang2 beg yang belum berisi pun dah berat contohnya 
buatan kulit dan yang penuh dengan aksesori..
lepas tu letak pula lagi barang2 peribadi korang semua..
memang berat tau..
lagi2 korang bawa beg tu dalam tempoh yang lama..
jalan2 shopping dengan beg yang berat di bahu..
mahu senget bahu korang tu..

korang boleh atasi masalah ni dengan pastikan postur badan korang dalam keadaan 
yang baik semasa membawa beg tangan..
tiap 10 minit tukar la posisi beg tangan korang tu..
sekejap sebelah kiri,lepas tu belah kanan pula..untuk kestabilan bahu korang..
korang juga dinasihatkan bawa je la barang yang perlu sahaja, dan lagi satu
jangan la bawa beg yang berat2 tu semasa pakai kasut tumit tinggi..
bertambah teruk la nanti..

nak bergaya boleh je dengan beg tangan yang cantik2 tu..tapi berpada2 la ye..
kalau dah sakit nanti susah pula..


20 comments:

wawa azam said...

setuju!!hanbeg pon leh wat kte sakit klo beban yg dibawa bnyk..

anyway wawa anak selangor menjengah disini :D

Wani said...

lepas ni bawak beg plastik jela :))

Kori H.S said...

sy ada jual beg..mari-mari mari..muraaahhhh..hehehe.. http://korihaffizudinsalleh.blogspot.com

Dea said...

thnx 4 sharing..;).. dulu suker pkai beg besar2.,tp skang xsgt dah,, sebab beg asek putus sebab berat!!.. haha .. semakin besar beg, semakin mcm2 barang nak letak dlm beg... :P

Kembang Perawan 3288 said...

mcm tajuk wanita hari ni tadi

NuR si CiKGu RiBeNa said...

huhu
tak penah tau pun kesannya
kena amik langkah berjaga-jaga pasni..


thanks for the entry.
tahu juga benda baru arini.

Nour Akmal said...

wawa azam :

btul tu wawa..sy pun br jgk tau tgk WHI tengah hari td..=)

Nour Akmal said...

Wani :

leh ke g mne2 bwk beg plastik je..huhu..tp beg plastik lg la tak ok tau..huhu..say no to plastic bag..=)

Nour Akmal said...

waahhh..siap promote beg ye..huhuhu..

Nour Akmal said...

Dea :

tau tak pe..klu besar tu mcm2 nak sumbat kan..senang..huhu..
so kalau berat lg cepat la nak putus kan..huhu

Nour Akmal said...

Kembang Perawan 3288 :

memang pun..dengar td nak la share dengan kawan2 yanmg lain...=)

Nour Akmal said...

NuR si CiKGu RiBeNa :

sebelum ni sy pun tak amik tau jgk..
buku2 semua sumbat..buku tebal2 plk tu kan..naik senget bahu ni ha..huhu

topimagine said...

sume harta benda die nak angkut dalam handbag tu agaknye.... haha

DiahRodzi said...

WHI...best topik neh...selalu je bwk handbeg y berat....motif nak sumbat jer semua dlm 1 beg..bahaya2..hehehe

Nour Akmal said...

topimagine :

agaknya la kot..tu yg beg banyak putus je tu..huhuhu

Nour Akmal said...

DiahRodzi :

kdg2 orang amik mudah hal ni..
padahal klu berterusan, blh bg kesan buruk pd badan kita..

RaraTan said...

suke bawak beg besar, tapi letak purse aje kt dalam tu. Muahaha.

AiDa AzRyN said...

a'ah btol2... hehe.. tak boleh sumbat banyak barang sangat. :)

rudyson7 said...

Cik akmal ~ kesan kasut tumit tinggi ada tak? :)

Life Is Beautiful said...

good info...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...