Saturday, March 19, 2011

~ 51 syarikat digantung Sijil Pengesahan Halal...~

assalamualaikum u ol...=)



bila dengar pasal hal ni rasa gerun pun ada..
lagi2 pasal sijil halal ni..
memang kadang2 boleh jadi isu ni..
dengar pula 51 buah syarikat telah digantung Sijil Pengesahan Halal ni..

kadang2 tu ada yang salah gunakan logo halal dan sijil halal ni..
kita ni sebagai pengguna kadang2 terlepas pandang juga..
lagi2 bab makanan halal ni kan..

yang terbaru ni 6 syarikat telah ditarik balik Sijil pengesahan Halal mereka tu..
ni semua mungkin sebab dah langgar piawaian ni..
sebab tu la kena tarik balik..
so kalau dah kena tarik balik pihak berkenaan kena la buat pengumuman..
kadang2 kita sebagai pengguna tak perasan..
23 lagi syarikat lagi tu dah dikembalikan SPH selepas panel pengesahan halal puas hati..
yang lagi 22 syarikat ni masih lagi dalam tindakan pembetulan..
so harap2 pihak yang berkenaan dapat la buat pengumuman tentang hal ini..
biar semua pengguna tahu..
bab2 isu makanan ni memang kena bagi perhatian..
sebab akan jadi darah daging kita kan..
so kalau korang nak beli sesuatu barang tu tengok betul2 dulu ye tanda halal tu..
jangan main ambil je..huhuhu..=)
berhati2 ye...selalu la update dengan website Halal Malaysia..


7 comments:

mian said...

selalu stress kalau bace paper ade cite mee x halal.kuey tiaw x hala.ade usus babi dalam bebola.tapi x nak bgtau sape pengeluar.puff.bagitau je kan senang.melibatkan halal dan haram.entah2 kite dah termakan ke.grr

Woofer Storm said...

skg ni ssh nak ckp coz,bnyak je yg letak logo halal walhal tak halal pun.berhati2 la kita semua dimasa akan dtg...

Woofer Storm said...

skg ni ssh nak ckp coz,bnyak je yg letak logo halal walhal tak halal pun.berhati2 la kita semua dimasa akan dtg...

nadia ar-rumaisha said...

isu yg paling sensitif...apapun hopefully pihak berkuasa dpt menangani isu halal haram ni dengan cepat....

Nour Akmal said...

mian :

perlu lebih hati2..memang takut juga kadang2 psl hal ni..isu yg sgt sensitif..spttnya kerajaan bgtau la syrkt yg berkenaan..emmm

Nour Akmal said...

Woofer Storm :

betul tu..ape2 pn kne lebih hati2 la kan..

Nour Akmal said...

nadia ar-rumaisha :

hrp begitu juga la kan..biar cpt settle..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...