Wednesday, July 20, 2011

Fathilat disebalik RUKUN SOLAT..

assalamuaalikum u ol..


solat lah kamu sebelum kamu di solatkan..
haaaa...macam pernah dengar je kan ayat tu..
rasa gentar je..
tak salah kalau kita takut pada mati..
memang kita disarankan untuk ingat pada mati..
supaya kita lebih beramal untuk dunia seterusnya..
mati itu pasti...

korang tau tak rahsia disebalik rukun solat?
memang ramai yang tahu tentang rukun solat..
tapi tak tahu rahsia disebalik rukun solat itu..
jom kita sama2 baca dan hayati..




1 - Niat Sembahyang: Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.

2 - Berdiri Betul: Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.

3 - Takbir-ratul Ihram: Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.

4 - Fatihah: Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.

5 - Ruqu': Sebagai tikar kita di dalam kubur.

6 - I'tidal: Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika didalam kubur.

7 - Sujud: Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.

8 - Duduk antara 2 Sujud: Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubur

9 - Duduk antara 2 Sujud (akhir): Menjadi kenderaan ketika kita dipadang Mahsyar.

1 0 - Tahhiyat Akhir: Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.

11 - Selawat Nabi:Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.

12 - Salam: Memelihara kita di dalam kubur.

13 - Tertib: Akan pertemuan kita dengan Allah S. W. T.


haaa..banyak kan fadhilat yang kita tak tau dari rukun islam..
kadang2 kita buat..
tapi tak tau kenapa kita perlu buat..
so bila dah tau ni..
In'Allah kita akan lebih khusyuk dalam melakukan ibadat..


Dari Abdullah bin 'Amr R.A , Rasulullah S.A.W bersabda :
"Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi /Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat."

Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu " FRIDAY the 13th " jika ada di kalangan kamu yang perasan.



p/s: kalau korang suka dengan entri ni boleh lah 'share' atau 'like' di Facebook..hanya klik button kat bawah ni..=) tq..

7 comments:

Atiqah Farhana Safian said...

Minta izin untuk share ek.. Please and thank you.. :)

AnaAnis.MUsliMah said...

sangat manfaat ni..minta share jugak,^^ TQ

~Afiq Aris~ said...

Maaf...tapi..cuma mahu bertanya..friday the 13th pada zaman Rasulullah?

Nour Akmal said...

Atiqah Farhana Safian :

dialu2kan..

Nour Akmal said...

AnaAnis.MUsliMah:

thanks..silakan..=)

Nour Akmal said...

~Afiq Aris~ :

maaf jika awk tsalah faham dgn entri ni..psl friday 13th tu bkn pd zaman Rasulullah..tp filem tu pd zaman skrg..cuma ia dikaitkan dgn hari jumaat n no 13..tu je..

sy salah typing..thanks atas teguran tu..dh betulkan..
sabda nabi tu hanya pada ayat yg pertama shj..=)

Azira Asyikin said...

I already shared this but I put this at my FB as a note so easy for me to share this with my friends and I put your URL blog along as the source for this entry. Thanks for your info KIC :) it means a lot.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...