Friday, February 18, 2011

~ Masalah Berat Badan... ~

assalamualaikum u ol....

baru balik dari jalan2 round ibu kota..
boleh tahan la penatnya..
ni dah rehat2 nak la update blog ni..

berbalik pada tajuk entri ni..
mungkin agak sensitif bagi sesetengah pihak..
cuma ingin berkongsi pendapat dan juga cerita..
saya pun agak takut juga dengan masalah berat badan ni..
tapi mungkin masih boleh kawal lagi..
cuma kadang2 obses juga nak turunkan berat badan..
kalau dapat turun 2,3 kg pun dah kira ok la..

tapi mengikut pengalaman saya macam2 kategori berat badan yang wujud..
so mari la kita nilai sama2 ye..


1. senang turun berat badan.

ada yang senang turunkan berat badan..diet sikit je dah boleh turun dah..senangnya la kalau macam tu kan..tapi jangan terkejut senang juga untuk naik balik berat badan tu..kiranya senang nak turun, senang juga nak naik berat badan tu..korang kena la kawal makan tu..


2. susah turun berat badan.

ada juga yang sangat susah nak turunkan berat badan.. senang cerita kalau dah naik tu cuma boleh maintain je..nak turunkan lagi punya la azab..huhu.. diet la macam mana pun, tetap je macam tu juga.. tension juga macam ni kan..nak kurus balik,tapi maintain je macam tu. tahan la makan nasi, tapi masih sama je..


3. kurus..tak naik2 berat badan..

kalau korang nak tau ada pula yang badannya kurus je..makan macam mana banyak pun macam tu juga..tak juga naik..tak juga turun. yang ni agak best juga la..sebab boleh makan apa sahaja yang diaorang suka..makan main bedal..wahhh...best nya..tapi ada juga kategori disini yang ingin tambah berat badan..minum la apa pun, jamu la, vitamin la..tapi bukan berat badan yang naik..tapi perut maju ke depan..haaaa...bersyukur je la kalau korang tu dah kurus ye..


4. agak berisi sejak azali.

yang ni tak dapat la nak di tolong..sebab badan memang berisi sejak azali lagi..keluar je dari perut ibu memang montel..haaa...tapi korang jangan nak persendakan orang yang macam ni ye..sebab diaorang comel tau...kiut sangat...comel dan kiut sejak azali..huhu...=)


5. kurus express.

ha...yang ni memang express la..dengan cara apa ye..?buang lemak! memang express kan..ni kalau dah kategori obesiti la ni..memang nak buat yang express je..semua nak cepat..tanpa cara yang sihat..kalau boleh elakkan la ye..


6. kurus tapi diri sendiri cakap gemuk.

yang ini memang payah sikit la sebab dia kurus sebenarnya..tak ada masalah berat badan pun..bukan kategori obesiti pun..tapi cakap diri tu gemuk..orang lain tengok ok je..dia pula yang lebih2 cakap gemuk..yang ni memang payah la..sebab asyik cakap diri tu gemuk la, lebih berat badan la..tapi bila cek, BMI ok je..ni pun salah satu penyakit juga sebenarnya..


ni saya sertakan pengiraan BMI..


BMI: Berat (kg)
___________ x 100


Tinggi (m) x Tinggi (m)


Klasifikasi berat dengan pengukuran BMI :

Kurang berat : BMI kurang dari 20

Normal (berat badan unggul) : BMI antara 20 – 24.9

Berat badan berlebihan : BMI melebihi 25.0

Pra-obes : BMI 25.0 hingga 29.9

Obes Kelas 1 : BMI 30.0 hingga 34.9

Obes Kelas 2 : BMI 35.0 hingga 39.9


* so korang kira la BMI korang dari semasa ke semasa..kalau dah normal tu kira ok la..jangan pula nak kuruskan lagi berat badan tu..nanti jadi tak normal pula..huhu...


1 comment:

mrs kayrul said...

aku rasa aku kat kategori no. 2 kot...susah nak turun la...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...