Thursday, February 10, 2011

~ pakaian pelajar biar la sesuai.. ~

salam u ol...



sekadar gambar hiasan...
biarlah santai tapi tidak menjolok mata..

terfikir tentang isu pakaian mahasiswa U ni sebab saya pun pelajar juga..
sekarang ni macam2 fesyen..
fesyen tudung, selendang la, baju la dan macam2 lagi..
kat tempat saya pun macam2 fesyen boleh lihat..
kadang2 bukan macam pergi kelas pun..huhu..
bukan main cantik lagi..
saya pun macam tu juga..sempoi je kalau pergi kelas..
huhuhu...
semuanya sebab budaya kat sini..
so kita mula la terikut2..
nanti kalau tak ikut, macam ketinggalan zaman pula kan...
orang cakap biar papa asalkan bergaya...macam tu ke?
saya tak nak la macam tu..huhu..

saya terbaca dalam akhbar tempatan tentang isu pakaian pelajar ni..
ada yang cakap etika pakaian pelajar dah tak sesuai..
bila terbaca isu ni, saya terfikir juga..
saya macam tu ke??huhuhu...

pelajar sekarang lebih selesa memakai selipar, berbaju jarang dan ketat,
seluar ketat, jeans lusuh, skirt pendek dan kemeja-T berkolar bulat.
sopan atau keterlalauan..??itu la yang jadi persoalan..
tapi ada juga yang terlebih fesyen dengan bermacam2 fesyen dan
kadang2 tidak sesuai dengan persekitaran Universiti..
faktor budaya dan senangnya memperoleh pelbagai perkembangan
terkini dunia fesyen melalui media adalah antara sebabnya..
macam2 fesyen sekarang ni..
saya pun suka tengok pelajar bergaya time datang kelas..
cantik2 tau...huhu..

Budaya yang selalu bersikap terbuka dan tidak kisah
menyebabkan pelajar semakin berani berpakaian sesuka hati.
sekarang, etika berpakaian di kalangan mahasiswa dah jadi bualan orang luar dan selalu diperkatakan pelbagai pihak kerana dikatakan sudah semakin melampau.
wahhhh...dah ada yang komen dan tegur macam ni kena ambil kisah ni..
huhu...

saya memang sangat2 sempoi datang ke kelas..terkena tempias juga tentang isu ni..
ala...yang penting selesa kan nak belajar..
dan yang penting juga tak la menjolok mata..
kita bukan nak jadi model kat tempat belajar ni..
cukup la kalau dah kemas..jangan selekeh pulak ye..huhuhu...
tapi ada juga yang cakap, time study ni la nak bergaya..
kalau kerja nanati dah kena formal..
macam2..

apa2 pun kita bawa imej U kita..
so jaga la nama baik kite sebagai seorang pelajar..
nanti kalau ada yang komen malu juga..
terkena batang hidung sendiri..
walaupun santai biar la ia tidak keterlaluan
dan boleh mencemarkan nama baik universiti..
huhuhu...=p




gambar diperolehi dari harian metro..
sekadar gambar hiasan..

12 comments:

Akim Iqbal said...

x jolok mate ? haha.. klu dah ketat tu nme dier dah menunjukkan aurat.. =.=" santai2 jugak !

ishiko said...

uhuhuu... kat kampus saya begaye la mcm mne pn, baju kurung aje pegi kelasnye... kate bakal chegu kan.. >_<

Nour Akmal said...

Akim Iqbal:

ade juga fesyen yg mjolok mata ni..huhu..

Nour Akmal said...

ishiko:

bakal cikgu memang kne berpakaian macam tu la kan..
huhu..apa2 pun selesa dan sesuai dgn persekitaran kita..=)

yaya ASHRAF said...

betol jugak. memang dah macam2 fesyen pulak skang ni. n then kene pulak sume taknak ketinggalan. mengikut je sume. hmmmmm

Nour Akmal said...

yaya ASHRAF:

tu la kan..semuanya budaya..
biasa la..skrg ni kan mcm2 fesyen ada...=)

Cik Deby said...

tmpt sy keje nie, students diwajibkan pakai formal ke kelas.

tapi makin lame makin ramai yang langgar peraturan tu. x selesa kot.

tp bila tgk diorg pkai slacks, kemeja bebagai nampak smart sesgt.

x mcm sy dlu. g kelas pakai tshirt n jeans je.

n then kwn sy lepas grad, xreti nk pkai smart2 sbb dh biase selekeh time blaja dlu. haha

Hanna Radzi said...

Ermm..Masa Hanna study dulu x boleh pakai pakaian biasa.kami kena pakai uniform..tapi dalam kena pakai unirform tu pun diorang ubahsuai uniform tu contoh...ketatkan uniform tu..smpai kita yg tgk pun rsa semput dgn ketatnya uniform yg diorg pkai..hye..tah lah.. :)

Nour Akmal said...

Cik Deby:

mcm2 fesyen skrg..
kat tmpt saya lg..yg bergaya mcm model pun ade..huhu...

Nour Akmal said...

Hanna Radzi :

skrg diaorg selesa pkai jeans n t-shirt..
tapi bermacam2 style la..

Jahidih Saili said...

Makin ramai pelajar dtg ke kelas berselipar..Selipar xksh tp ni pakai selipar jepun..hehe..
mmg sempoi..

gadisurban said...

saya dak secretary...g kelas selalu bj kurung jek...and ari2 tertentu kena pki bj korporat..tak pernah seluar lak...sbb ktorng xley pki seluar...huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...