Monday, April 4, 2011

Petua Awet Muda...

assalamualaikum u ol...

Dah lama tak balik kamping..
Rindu makanan kat rumah..
Rindu sangat2..
Nanti kalau dapat balik kampung, nak masak sedap2 la..
Nak makan puas2..

Saya ni peminat ulam-ulaman..
Awet muda lah konon..huhu..
Tapi serius..memang sedap..ni yang buat makin rindu kat kampung ni..
Kat cafe ni mana la ada ulam-ulaman sangat..
Lama sangat ni tak merasa ulam kampung..
So nak share dengan korang tentang jenis2 ulam yang saya suka..=)
kiranya petua awet muda juga la ni..
haaa...sape2 yang nak jaga kesihatan diri, boleh la amalkan..
ni kira petua orang tua2 juga la..



Ni la dia ulam jantung pisang..kena pula dengan sambal belacan..
Pergghhh..sedap gila..


Yang ni ulam kegemaran saya..kacang botol..
Sangat sedap dimakan begitu saja..huhu


Yang ni agak pahit..peria katak..
Lama dah tak dapat makan ni..
Pahit,tapi saya layankan je..huhu


Ulam kacang panjang..
Yang ni pun saya layan juga..
Makan macam tu je pun sedap tau..
Rangup..huhu..


Ulam pegaga..
Boleh didapati dirumah nenek saya..
Sebab dia ada tanam..huhu..
Saya suka..!


Ulam raja..
Rasanya agak menarik..nak tau korang kena cuba la..=)


Salad, tomato dan timun..
Semuanya saya layan...=)


p/s: jgn tunggu dh tua br nak mkn tau..time2 muda ni la kena jadikan ulam ni sebagai menu tambahan...=)


13 comments:

ckozarith . said...

peria katak tuuuuu, sgt pahit T______T pernah termakan, and terus takmau mkn dah. hihi ~ feveret sy yg jntung pisang tu, mak oi sedap gile la. hehe :D

Izamir Ridzwan said...

peti tuh busuk

saya YANA said...

jntung pisang sedap...
petai pon sedap...
kacang botol.. sayang, Yana baru bunuh pokok kacang botol.. haha..
Yana suka peria kalau ditumis..
kacg pnjang makn ngn pecel sedap..
pegaga pait2.. wat urap sedap ni..
ulam raja.. Yana tanam tak hidup2.. haha..
salad Yana suka..
tomato ngn timun Yana tak suka..

amboi.. sedapnye kalau dapat layan ulam2 malam ni...;p

~ Ana ~ said...

waa ~ smuanya bek tok tubuh bdan tapi tetap tak makan kih3 ~ :)

Axieda'great said...

saya makan sume ulam-ulam tu
tapi susah la nak dapat
tambah jantung pisang tu lagi la susah

~ Ana ~ said...

waa ~ semuanya bek tok kesihatan , tapi semua tak makan . ngee ~ :)

AtiE aBduLLah said...

saye penggemar ulam jugak
mmg semua ulaman sedap ;)

Nour Akmal said...

ckozarith :

tak pahit sgt..klu mentah lg best tau..sy dh cuba..yg muda2 mmg best..

Nour Akmal said...

Izamir Ridzwan :

peti tu ape?

Nour Akmal said...

saya YANA :

yang kat atas tu semua sy layan yana..dulu mmg tak suka..tp bila dh rse kena plk dgn tekak ni..lyn kn je la..=)

Nour Akmal said...

~ Ana ~ :

blaja la mkn..dlu sy tak mkn jgk..tp bila dh try best pulak..elok tau..=)

Nour Akmal said...

Axieda'great :

jntg pisang mmg susah nk dpt..sy nk mkn pn tggu blik rmh atok..huhuhu

Nour Akmal said...

AtiE aBduLLah :

sme la kita ye...=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Singgah Sini