Thursday, May 19, 2011

Bandar 'hilang' disebabkan peningkatan paras air laut di Malaysia

assalamualaikum..


petang2 ni bestnya la dapat tidur kan..
tapi KIC tak biasa tidur petang..
nanti bangun mesti sakit kepala..
jeles je tengok yang lain tidur petang2 ni..
ni tadi KIC terbaca berita ni di Berita Harian..
so KIC nak la share dengan korang..
sebab KIC agak terkejut juga la dengan berita ni..




JOHOR BAHRU: beberapa bandar di negara ini yang terletak di kawasan rendah terutama berhampiran pantai berkemungkinan ditenggelami air laut dalam tempoh sembilan tahun akan datang berikutan fenomena paras air laut yang semakin meningkat akibat pemanasan global.

Jika fenomena itu berterusan secara konsisten dan tiada langkah pencegahab dirangka dari awal, antara kawasan berisiko ditenggelami pada tahun 2020 kelak ialah Batu Pahat, Melaka, Pulau Pinang, Miri, Klang Selangor dan Pekan.


ini la serba sedikit tentang isu bandar 'hilang' ni..
langkah berjaga2 sangat perlu supaya perkara ni dapat dielakkan..
negara kita ni memang di kelilingi oleh air kalau kita tengok peta dunia..
di kelilingi oleh selat melaka dan juga Laut China Selatan..
memang berisiko lah kan..
sebab tiap tahun air laut naik setinggi 10 sm..

11 comments:

forever love said...

effact dari kutub utara dan kutub selatan.. ais die cair sebab pemanasan global

KuNanGKuNanG said...

sy dok klang..habis la camni...huhu

Izamir Ridzwan said...

betul.. kampung IR kat melaka pon laut dah tggi.. sebab rumah tepi pntai jer

mia.lia said...

dnia nak kiamat.. huk2,., manusia pn bkn pndai pn jaga bumi

Rozuan Ismail said...

bahaya nih kan.lama2 hilang plak malaysia kat peta dunia ni

Pembawa_Wacana said...

Kesan pemanasan global... kesan perubahan paksi bumi....kesan tarikan graviti matahari yang semakin kuat..dan kesan planet X... :)

miss.Addin said...

emm sampai macam tu sekali .

Muhammad Helmi said...

ini isu global ini...

Jemput Datang Ke Blog Saya

.m y z. said...

saya pun tak biasa tdo petang jugak. bangun2 kompem lah pening kepala. tak pening banyak, sikit pun tetap pening jugak. grrr~

setahu ziema lah kan, batu pahat memang terletak bawah paras laut. tapi tak tau lah betul ke tak. tunggu masa nak tenggelam je. ntah2 nanti malaysia pun hilang kena telan dengan laut. huhu.

Mrs. Farhan said...

Takotnye. saya duk dkat sgt ngan klang tu.huhuhu. =(

Anonymous said...

kiamat akan berlaku selepas tiada satu penduduk pun di dunia ni yang beriman kepada Allah S.W.T..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...