Friday, May 20, 2011

Sampai MATI aku tak kan MAAFKAN kau...!!!

assalamualaikum u ol..

selamat pagi jumaat semua..
moga hari korang semua dirahmati Allah..
pejam celik hari ni dah hari jumaat rupanya..
cepat betul masa berlalu..


sekadar gambar hiasan


entri KIC pagi jumaat ni agak menyentuh hati KIC sikit la..
sebabnya mungkin hari2 KIC ada buat salah dengan sesiapa pun..
tu yang tiba2 timbul entri ni KIC nak kongsi dengan korang semua..
boleh ke kita maafkan kesalahan orang lain..?
soalan ni memang sangat subjektif..
mungkin ada yang kata boleh dan ada yang kata tak boleh..
alangkah bagusnya kalau hati kita ni dilembutkan 
dan sentiasa memaafkan kesalahan orang lain..
mungkin hati kita akan lebih tenang kalau buat macam tu..
tak berdendam dengan orang lain..
jangan la terucap ayat macam tajuk entri KIC tu dari mulut korang..
mintak dijauhkan lah..

tapi korang mesti pernah dengar ayat ni kan..?
" sedangkan Nabi ampunkan umatnya, ini kan pula kita sebagai hamba Allah.. "
tapi ada je yang mencebik dan menjawab..itu Nabi, kita ni manusia biasa..
memang la kan..tapi jangan la kita amalkan jawapan tu sebab 
mungkin kita akan lebih susah untuk maafkan kesalahan orang lain..
korang kena tau bukan orang je yang buat salah dengan kita..
tapi kita juga banyak buat salah dengan orang..mungkin kita je tak sedar kan..?

kalau korang nak tau, Allah mudah memaafkan dosa2 kita jika kita mudah maafkan orang lain..
sebab kita tak tau berapa banyak dosa yang kita dah buat selami ni..
so maafkan la kesalahan orang pada kita..jangan berdendam..
kalau kita buat salah dengan orang, Allah hanya akan ampunkan jika orang tu maafkan kita..
haaa...itu la salah satu sebab kenapa kita kena bermaaf2an sesama kita..
sama2 la kita ingatkan kita berbuat baik la sesama kita dan 
lagi satu, kalau maafkan kesalahan orang itu biarlah seikhlas hati,
jangan pula nanti ungkit balik..

KIC nak bagi petua yang KIC selalu amalkan,..
tiap hari sebelum tidur kita tu kita maafkan la segala kesalahan orang disekeliling kita 
sebab kalau kita mudah maafkan orang lain, orang lain juga mudah nak maafkan kita..
jangan nak tunggu Hari Raya je ye..tiap2 hari kena amalkan..
sebab tiap2 hari kita buat salah dengan orang..
sama2 la kita ingatkan diri kita..=)
KIC minta maaf jika selama KIC mula menulis ni ada hati yang tersinggung dan 
ada salah silap, KIC mintak maaf ye..mungkin KIC tak sengaja..
moga kita sama2 tergolong dalam golongan orang2 yang diredhai Allah..



sekadar gambar hiasan..


25 comments:

☀ Izzaty Hedry☀ said...

btol 2... sblom tidoq maafkn owg y dah sket kn aty kita .. pasty bule tidoq nyenyak..=)

saya YANA said...

betul... tapi kalau ianya berkaitan dengan maruah kita.. tak semudah itu juga kta nak maafkan seseorang tu kan..

Cik Elyn said...

buat suspen jekkkk :P

areteacar said...

JOM KITA SALING MEMAFKAN KEALAHN ORG :)

Myung Dae said...

emmmm, biase lah tu. Kadang2 mereka mmg susah nak memaafkan kita. Tapi takpe, cukuplah Allah yang mengampunkan dosa kita. Moga kesalahan antara kita tiada lagi. 0/0

LuN@_aiDi said...

salam KIC,

setenggah org mmg susah nk maafkn org lain kn? tp sy sentiasa memaafkan aper2 kesalahan org kt sy pn^^ hihihi

errrr cik KIC jom snggah blog, ada blog kamu di blog saya..^^
http://kisahkami83.blogspot.com/2011/05/followers-111-222.html

mrs redzuan said...

baiklah, saya maafkan awak =P

Puan tia said...

dalam idup saya sume org saya maafkan ...cuma 2 orang ni jer saya xkan maafkan dia smpi bebila..walopon saya tau dosa :( saya xboleh kenang......................

Nour Akmal said...

☀ Izzaty Hedry☀ :

huhu..btul izzaty..=)

Nour Akmal said...

saya YANA :

mmg sbjektif kan..kdg2 mmg susah..tapi tak salah kita cuba kan..

Nour Akmal said...

Cik Elyn :

aku mmg suka bt suspen..huhu..

Nour Akmal said...

areteacar :

jom2..sme2 la kita ye..

Nour Akmal said...

Myung Dae :

btul tu myung..=)

Nour Akmal said...

LuN@_aiDi :

bgs la mcm tu..maafkan kesalahan org..

anyway..thanks tau psl review blg tu..=)

Nour Akmal said...

mrs redzuan :

thanks tau...huhuhu...=)

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid said...

maera pun nak mintak maaf kalau ade tslh kate..huhu~

Nour Akmal said...

Puan tia :

moga2 terbuka hati utk maafkan org tu..tapi sy phm kdg2 mmg susah..

adam narzuan said...

marilah kita saling memaafkan yer walaupun bukan hari raya.. huhuhu

Nour Akmal said...

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid :

sme2 la kita bermaaf2an kan maera..=)

miss.Addin said...

betul :) tk rugi pun kita maafkan org lain

Janatul Ashikin said...

betul tu......boleh ke kte maafkn org??tp, kalu kite bersihkan hati kite, insyaAllah kita boleh maafkan org lain...:)

http://janatuledisi2.blogspot.com/2011/05/bahagia-satu-yang-subjektif.html

forever love said...

jawab je.. kita bukan nabi.. huhu..

isk2.. takbaik jawa cmtue.. maaf kn je kesalahan org.. nanti kita gak yg senang hati..

jeely jelly said...

KIC.. saye pernah berdendam dengan org... tapi saye dah maafkan die pun.. tapi kan.. sekarang nie.. saye x tau lah nape saye rase macam sakit hati lagi ngn die.. hmm -.-

Azmie said...

betul la tu.. nk tdo mlm pun payah klo kita x maafkan org len.. so utk ketenangan zahir batin maafkan je lah semua org... xyah simpan2.. =)

Rozuan Ismail said...

maafkan semua orang sebelum terlambat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...